Se banbeskrivning i text

Kl 07.30 går starten vid Stadshuset och vi följer Norrmälarstrand västerut mot Lindhagens plan, där tar vi en skarp höger och cyklar upp för Drottningholmsvägen, över Fridhemsplan och tar St Eriksgatan hela vägen över St Eriksbron och vidare på Torsgatan ner mot Norra tornen. Innan vi når området kring Nya Karolinska tar vi höger på Norra Stationsgatan och följer den förbi Norrtull och tar sedan höger in på Sveavägen. Vi cyklar hela Sveavägen till vi kommer till Kungsgatan där vi tar vänster och rullar ner mot Stureplan. Här är det lite byggarbeten. Vi korsar Stureplan och fortsätter upp Sturegatan, korsar Karlavägen och Valhallavägen, och passerar på Lidingövägen mellan Stockholms Stadion (där det är dag två av Finnkampen med start kl.13.00) och Kungliga Musikhögskolan på vår väg mot Östermalms IP. Nu har vi cyklat ca 10 km! Vi svänger vänster in på Södra Fiskartorpsvägen och rullar ut från city mot lummig väg genom Lillianskogen. Vi cyklar vidare förbi Svartlings Ridskola, ser Kungliga Tennishallen till höger och fortsätter på Bobergsgata en kort bit innan vi tar vänster in på Norra Fiskartorpsvägen och sedan in på lummig Björnäsväg. Den tar oss till Baron Rålambs väg och upp mot Stockholms Universitet som vi passerar på höger sida när vi trampar upp för Frescativägen. Frescativägen tar oss också förbi Naturhistoriska Museet och Cosmonova innan vi svänger höger på Bergiusvägen. De närmsta kilometrarna tar oss genom marker där man med lite tur kan se både får, kor och hästar. Vi cyklar på Stora skuggans väg och tar höger till Husarviksvägen och sedan blir det en kort bit med grusväg när vi svänger vänster in till Fisksjöängsvägen, korsar Husarviksbron, kan vara lite trångt. Nu är vi i Norra Djurgårdstaden och tar Husarviksgatan, till Bobergs gata och Gasverksvägen. Vi är nu vid Ropstens T-banestation. Gasverksvägen fortsätter och vi kommer in på Norra Hamnvägen och tar efter någon kilometer vänster in på Södra Hamnvägen. Nu är det en längre uppförsbacke och man får vial benen när man rulla ner i Värtahamnen, tar höger på Palermogatan och om man är lite trött finns ett mysstopp vid Banankompaniet där vi bjuder på skumbananer! Straxt bär det vidare och det blir en vänster och en snabb vänster till så är man ute på Lindarängsvägen och kör vidare på den till vi tar höger på Kaknäsvägen. Här passerar vi både Kaknästornet och Djurgården träningsanläggning på nära håll. 20 km är avklarade och vi tar vänster ut på Djurgårdsbrunnsvägen, korsar Djurgårdskanalen och fortsätter mot Manillavägen. Efter Campus Manilla tar vi höger till Djurgårdsvägen, cyklar förbi Biskoppsudden på vänster sida och svänger snart höger till Valmundsvägen. Nu är vi ungefär halvvägs och är väl värda en kaffe eller the och en chokladboll vid Rosendals Slott.
Här finns självklart både toalett och möjlighet att fylla sin vattenflaska. Vi trampar vidare på Rosendalsvägen och tar höger på Djurgårdsvägen, cyklar över Djurgårdsbron* och tar höger på Strandvägen, trampar upp mot Berwaldhallen och tar vänster till Oxenstiernsgatan. Nu passerar vi SR och SVT på höger sida och cyklar igenom Valhallarondellen, tar tredje utfarten in på Valhallavägen. Tittar man ut åt höger i rondellen ser man Kaknästornet från ett annat håll. Vi cyklar hela Valhallavägen och håller oss i vänster körfält, tar vänster ned på Odengatan också här cyklar vi i höger körfält. Vi korsar Sveavägen ( ca 30 km) och tar Odengatan, uppförsbacke och cyklar på Karlbergsvägen till vi svänger vänster på Dalagatan. Vi cyklar Dalagatan hela vägen till vi tar höger in på Barnhusbron, korsa Karlbergskanalen och tar höger in på Fleminggatan. Cyklar Fleminggatan till Inedalsgatan där vi tar höger och sedan vänster till Kungsholmsstrand som vi följer hela vägen till Hornsbergstrand och tar vänster till Nordenflychtsvägen. Nu har vi passerat Karlbergs slott på höger sida. Vi cyklar upp för backen och rullar ned mot Lindhagensgatan där det är en höger sväng och sedan nästan direkt en vänster sväng för att fortsätta på Nordenflychtsvägen. Lång backe upp mot Fredhäll och Birger Sjöbergs väg, ( ca 40km)sedan höger till Snoilskyvägen, två snabba högersvängar via Stagneliusvägen ut på Atterbomsvägen, backe igen och sedan rull utför tills det är dags för en högersväng till Viktor Rydbergs gata och höger igen till Rålambsvägen. Full fart framåt mot Gjörwellsgatan och mot Västerbron, över den och sedan vidare på Långholmsgatan och sedan vänster till Hornsgatan. Vi cyklar Hornsgatan fram till Ringvägen där vi tar höger och följer den förbi ”Zinken”, SÖS och Eriksdalshallen. Vid Skanstull respekterar vi rödljusen. TACK.
Sen fortsätter vi Ringvägen till Renstiernadsgatan, korsar Folkungagatan och njuter av utsikten från Katarinavägen, korsar Slussen, tar ”guldbron” ner på Skeppsbron. Gamla stan passeras på utsidan och framme vid Slottet tar vi vänster och avlutar vår cykling på Norrbro.

Om du vill cykla lite kortare så blir det knappt tre mil om du väljer att ta vänster här och ta cykelbanan på Strandvägen, korsa Raul Wallenbergs torg, cykla på cykelbana och Artellerigatan, passera Kungsträdgården och Operan så kommer du till Norrbro och målet.

Här är banan 2024, den är ca 47 km.